Caut colaboratori pasionati, interesati pentru dezvoltarea unui proiec Propun sa ne adunam fortele pentru a respira un aer mai curat
#1
Postat 02 August 2010 - 10:41 AM
Ioan
#2
Postat 02 August 2010 - 06:34 PM
tangent_design, la Aug 2 2010, 11:41 AM, a spus:
Ioan
Sudura in argon,daca e nevoie. Prelucrare inox.
#3
Postat 02 August 2010 - 08:26 PM
Oricum... imi iese un ice-frappe minunat pot sa va dau reteta macar... ca merita!
La fel e si cand esti prost.
tel: 0771 088 207
adistul@yahoo.com
#4
Postat 03 August 2010 - 09:30 PM
Mentionez :
Persoana obsedata de tot ce merge electric si cu curent venit din cer ....posesor de doua scutere electrice ...etc ....si mintea mea se gandeste si acum la un vehicul propulsat electric .... spor la infaptuirea echipei !!
Stima
#5
Postat 03 August 2010 - 11:30 PM
0722253211 Costin
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#6
Postat 11 August 2010 - 11:59 AM
Puteti schita niste specificatii ?
- greutate
- viteza maxima
- autonomie pe baterii
- are sau nu propulsie (si) cu pedale
----------------
Cred ca pentru carcasa s-ar putea incerca ceva "retro" gen structura din bete de lemn sau tuburi de otel subtire impanzite. O incercare cam urata este Velorex http://en.wikipedia.org/wiki/Velorex - cred ca se poate ceva mai dragut.
----------------
Roti
Cate - 2, 3 sau 4?
De bicicleta sau moped/motocicleta?
----------------
Motoare se gasesc brushless direct-drive pentru bicicleta, cu roata din fata cu tot. La un triciclu se poate monta pe roata din fata. Asta ar permite greutate si pret reduse si viteze pana in 40km/h. Greutate mica inseamna si baterii mai mici.
----------------
Baterii LiFePO4 mi se par interesante, ca-s durabile si pot fi destul de usoare sa le iei in casa pentru reincarcare peste noapte. La o greutate totala de sub 200kg, un kwh ar trebui sa asigure autonomie de peste 50km, mai mult cu pedalare.
----------------
Succes.
Aceasta postare a fost editata de ctotth: 11 August 2010 - 11:59 AM
#7
Postat 20 August 2010 - 07:00 AM
ctotth, la Aug 11 2010, 12:59 PM, a spus:
----------------
Succes.
iar la pedalare sa se puna si un dinam... care sa mai regenereze LiFePO4.... evident si un incarcator solar... ca sa nu pierdem energiam solara. Ar fi buna si o morisca.... sa folosim forta vantului. Ar merge si un motor cu H
http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/smile.gif
Aceasta postare a fost editata de Adistul: 20 August 2010 - 07:03 AM
La fel e si cand esti prost.
tel: 0771 088 207
adistul@yahoo.com
#8
Postat 20 August 2010 - 02:34 PM
Solarul, nu prea merge nici ala din motive similare - nu poti gasi mereu locuri de parcare expuse la soare, in zilele fara soare e doar balast... Un panou de 100watt ar da mai putina energie intr-o zi decat poti stoca intr-o baterie de aceasi greutate, deci mi se pare mai practic si mai ieftin sa iei o baterie in casa si s-o incarci. Mai ales ca panoul ala poate sa-i tenteze pe golani fie sa-l sparga fie sa-l fure.
#9
Postat 21 August 2010 - 10:55 AM
motocicleta carosata, de ex ecomobilul http://www.youtube.c...h?v=VbdkZB9-Sd4 - ar merge o varianta electrica, mai mica si mai usoara pentru o singura persoana?
velomobile http://www.youtube.c...h?v=BmmWUzsnbhk - dupa cum se vede sunt in general tricicle carosate propulsate cu pedale, dar doua motoare electrice (din cele pentru biciclete) puse pe rotile din fata ar rezolva motorizarea. Si ar avea putere dubla fata de o bicicleta cu un singur motor.
#10
Postat 27 August 2010 - 08:34 PM
1. am ceva de carat (copil, nevasta, cumparaturi, etc)
2. timpul e urat (ploua, e furtuna, etc)
3. trebuie sa ajung repede intr-un punct indepartat al orasului
4. am o urgenta (spital, etc)
Or mai fi si altele, acum nu imi vin in minte, oricum in mare cerintele pentru acest vehicul urban ar suna cam asa:
1. sa fie cat mai putin poluant
2. sa poate merge cu un maxim 50 la ora
3. sa poata duce o sarcina utila de hai sa zicem 160 - 180 - maxim 200 de kg la viteza de mai sus
4. sa fie acoperit sa ma fereasca de intemperii
5. sa ocupe cat mai putin spatiu (posibil pliabil?)
6. sa intruneasca un minim de siguranta / protectie ca sa poata fi omologat (personal ma simt mai in siguranta pe cel putin 3 roti la viteza de 50 de km/h cu familia in spate)
Stiu ca problema nu e una noua, ce mi se pare mie curios este ca eu personal nu am auzit ca vreo firma producatoare de autovehicule sa se gandeasca la un vehicul eco exclusiv urban, toti produc masini in general pe diverse tipicuri. Daca cineva deja stie un astfel de proiect sa posteze un link!
Revenind la subiect, daca premisele de mai sus sunt potrivite, primul pas este gasirea unei solutii de generare a fortei necesare tractiunii, ideal ar fi solara combinata posibil cu electrica sau chiar numai electrica alimentata de la retea.
Poate cei mai experimentati in auto au idee cam cat ar putea cantarii restul de piese folosite in angrenarea mecanica, discutia plecand si dezvoltandu-se cred eu de la greutatea totala ce trebuie deplasata de motor. Daca se gaseste o rezolvare a acesteia jobul este pe jumatate facut si putem incepe proiectarea efectiva a masinutei.
Ioan
Aceasta postare a fost editata de tangent_design: 27 August 2010 - 08:35 PM
#11
Postat 28 August 2010 - 05:00 AM
Te rog sa nu-ti faci iluzii, s-au cheltuit miliarde de dolari si se vor mai cheltui. Cine va descoperi un acumulator bun va detine puterea pe planeta noastra. Poti fi sigur ca se fac eforturi colosale in aceasta directie. Nu este o descoperire pe care sa o faci in garaj si fara o baza teoretica la nivel de premiu Nobel.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 28 August 2010 - 05:07 AM
#12
Postat 28 August 2010 - 08:26 AM
tangent_design, la Aug 27 2010, 09:34 PM, a spus:
La capitolul asta mesteri sunt asiaticii si ceva mai aproape de noi, italienii. E plina lumea de tricicluri electrice si daca nu fortez nota, le pot spune si autovehicule, desi cam toti o fac invers, vor sa le scape de taxe si autorizatii, asa ca inclina spre denumirile mai pasnice. Ba in unele locuri din cauza asta se lasa si pedalele.
Apeleaza cu incredere la gogu si o sa ai surprize placute. Iau la nimereala primul link aparut. Nu te lua dupa "next year" ca articolul e aparut in 2005.
http://www.thehindubusinessline.com/2005/1...02901780300.htm
Ce mai ramane de facut e sa le faceti pliabile, sa umblati la design si sa aduceti la zi electrica din ele. Dar de asta se ocupa cu succes italienii.
Multa bafta!
Pun un rezultat al cautarii dupa doar 2 termeni, fara sa intru in detalii. Scoti cuvinte cheie si mergi mai departe.
PS Nu vreau sa te deruteze mesajul, felicitari pentru initiativa si succes in a realiza ce ti-ai propus! Sunt sceptic nu in ce priveste realizarea proiectului cat in aplicabilitatea lui in Romania. La noi nu au sanse sa ramana in trafic nici biciclistii traditionali (pe doua roti), nici motociclistii care se mai pot strecura pe ici pe colo. Cred ca un astfel de vehicol ar avea si mai putine sanse. La oras af fi bun asa ceva, dar tot ocupa spatiu si varianta clasica ramane pentru moment bicicleta, iar in alte zone cam doare in cot lumea de poluare. Adica lumea incepand de la oficiali pana la ultimul "culegator de portocale" venit acasa cu 1000 euro.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 28 August 2010 - 08:53 AM
Telefon: 0721 385365
#13
Postat 28 August 2010 - 11:27 AM
1. nu stiu cum va fi peste 10 ani in Bucuresti dar acum, in acest moment este criminal sa iesi cu bicicleta pe drum din cauza efectului combinat gaze de esapamant + canicula
2. nu am curajul sa imi iau copilul pe bicicleta dupa 3 acidente serioase, in cursul a zece ani de mers aproape non-stop prin oras, datorate unor portiere si altor neasigurari sau agresivitati
si exemplele pot continua..
Ideea de la care am plecat consta inclusiv in popularizarea unui astfel de sistem de deplasare, bitex are din nou dreptate cu mentalitatea celor de prin aceste parti de lume, dar fara sa miscam ceva ne sufocam incet si sigur.
Vizionand o parte din link-urile indicate gasesc ca ideea de deplasare pe 3 roti este cea mai potrivita, suficient de sigura si stabila la cerintele proiectului. Ramane intr-o prima faza determinarea aproximativa a greutatii totale de la care se va pleca rand pe rand in alegerea acumulatorului + posibil alte surse de energie (panouri solare dispuse pe caroserie), a sistemului de transmisie , etc.
Ioan
#14
Postat 28 August 2010 - 11:52 AM
dan_mitea, la Aug 28 2010, 06:00 AM, a spus:
La obiect!
Sa faci rost de un acumulator bun si ieftin e 99% din proiect. Restul e o joaca!
#15
Postat 29 August 2010 - 02:30 AM
Adistul, la Aug 20 2010, 08:00 AM, a spus:
:rolleyes:
Daca este o gluma si nu m-am prins, imi cer scuze.
1. De cat sa dai la pedale, sa invarti generatorul, sa incarci acumulatorul, sa invarti motorul, care prin reductor sa invarta rotile, totul cu pierderile de rigoare, nu este mai logic sa invarti direct rotile cu pedalele si sa economisesti energia din acumulator?
2. Morisca ar avea ceva sens ancorata pe un pilon, acasa si sa incarci masina atunci cand este parcata.
3. Despre hidrogen, apa, gaz brownian, perpetuum mobile si altele din aceeasi categorie iluzorie, propun, sa nu ne atingem.
Daca ma primiti in echipa pe post Gica Contra, voi accepta cu placere. Cred ca este un post important si necesar care poate scuti eforturi inutile. Dar asta este, bineinteles, doar parea mea.
Multa, multa bafta.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 29 August 2010 - 02:40 AM
#16
Postat 01 September 2010 - 04:15 PM
eu merg cu un moped electric de 4 luni; am mers si pe 40 gr si nu mi se pare foarte cald; mai degraba intr-o cutie fara AC e mai cald;
referitor la propulsie: se gasesc kit-uri electrice pentru biciclete de la 250W la 1000W; motor in roata; super eficient, fara intretinere;
se livreaza cu roti de la 18 inch la 28 inch;
problema cea mai delicata este bateria si incarcatorul; pentru un asemenea proiect trebuie o baterie de 48V la 30 AH (15 kg) cel putin;
asa ceva costa cam 1000$ una de calitate medie; incarcarea se face cu un curent de 5 A; deci cam 5-6 ore o incarcare;
variantele cu panouri solare nu sunt eficiente; costa foarte mult si sunt incomode; de randament nu are rost sa vorbim;
la mopedul meu consumul este de 0.25AH/km in conditiile de drum plat; daca intervin pante lungi consumul creste;
eu acum lucrez la o bicicleta electrica; am cumparat kit-ul de pe ebay, mai am de aranjat firele si sa fixez bateria;
#17
Postat 01 September 2010 - 06:37 PM
dan_mitea, la Aug 29 2010, 03:30 AM, a spus:
1. De cat sa dai la pedale, sa invarti generatorul, sa incarci acumulatorul, sa invarti motorul, care prin reductor sa invarta rotile, totul cu pierderile de rigoare, nu este mai logic sa invarti direct rotile cu pedalele si sa economisesti energia din acumulator?
....
Ba da, dar o franare regenerativa n-ar strica, mai ales in zone cu deal. Avand franare regenerativa se poate pedala impotriva franei regenerative si incarca acumulatorii. E drept ca nu prea are sens. Mai degraba un mers "hibrid" in care bateria/motoru sunt folosite la accelerare/franare iar in mers uniform se folosesc numai pedalele. Asta ar face pedalarea acceptabil de ... odihnitoare si ar prelungi si "autonomia" bateriei.
-------------------------------
Bicicleta vs tricicleta - o bicicleta (recumbent cu caroserie demontabila) e mult mai usor de realizat, ca se modifica doar "cadrul" unei biciclete normale. Tricicleta are avantajul manevrabilitatii si stabilitatii la viteze mici (de ex. la urcus in panta mare). Totusi la viteza mare bicicleta e ceva mai sigura caci tricicleta nu se poate inclina in viraje si se rastoarna mai degraba.
-----------------------------
Siguranta - este substantial imbunatatita fata de biciclete/motociclete normale prin doua elemente importante: caroseria si pozitia pe spate, "in fotoliu" (recumbent).
pozitia asezat in fund cu picioarele inainte reduce centrul de greutate a.i. se poate frana puternic fara riscul de rostogolire inainte. Apoi in caz de coliziune picioarele sunt in fata si pot prelua socul. Diferenta e dintre a cadea in picioare si a cadea cu capul inainte. Se poate folosi si centura de siguranta daca pozitia (scaunul) e mai inalta. Caroseria sau un cadru rigid in jurul pilotului il poate proteja mult mai bine la impact.
------------------------------
Plimbarea copiilor sau a intregii familii. Pasagerii - mi se pare o problema dificila atat tehnic (plus de greutate si complexitate) cat si legal (ce omologari sunt necesare?). Peste 90% din drumurile cu masina in orase se fac de soferi singuri. E pacat sa faci o masinarie cu 50% mai grea, complicata sau scumpa pentru 10% din calatorii, care fiind atat de putine pot fi facute si cu masini normale sau altfel.
Deci prefer o varianta cat mai usoara si simpla pentru o persoana.
Pentru copii mici, bagaje exagerat de voluminoase exista remorci sau "atash-uri" :
http://www.youtube.c...h?v=kMeGysReVbg
http://www.youtube.c...h?v=qMd2a_ZPpqo
-----------------------------
E posibila folosirea unei remorci cu motoras cu combustie (25-50cc) care sa impinga "masina" pe distante lungi cu consum minim de combustibil, permitand si reincarcarea acumulatorului prin franare regenerativa. Nu e nevoie de sch. de viteza daca motorul electric e folosit pentru accelerarea la viteza de croaziera de unde un ambreiaj centrifugal comuta pe motorul din remorca.
PS "remorca cu motor" mi se pare o chestie independenta de proiect, care ar putea fi utila si pentru biciclistii "normali".
Aceasta postare a fost editata de ctotth: 01 September 2010 - 06:40 PM
#18
Postat 01 September 2010 - 08:50 PM
ctotth, la Sep 1 2010, 07:37 PM, a spus:
Cea mai usoara solutie, ar fi ansamblul de propulsie cu tot cu bratul pivotant si suspensie de la un scuter sa fie folosit ca roata spate a unu triciclu. Pe langa faptul ca vei putea folosi pe fata 2 roti usoare si nu foarte solide, daca muti CG cat mai spre asamblul de la scuter, vei beneficia si de suspensie si de suport solid pentru greutatea carenei.
Aici ar fi 2 solutii, ori motorul chiar al scuterului (daca ai noroc si gasesti complet bratul cu tot ce trebuie) - varianta mai putin ecologica, dar ieftina per km - , ori folosita doar partea de transmisie pana la ambreiajul centrifugal, ca suport pentru motorul electric si baterii.
PS:Solutii si sfaturi sunt cu miile, la fel ca si in cazul unei Dacii ramase pe marginea drumului, dar pana nu le incerci, nu afli daca chiar merge.
#19
Postat 01 September 2010 - 09:07 PM
Doresc doar sa repet ideea proiectului: punerea cap la cap a unei solutii dezvoltata si construita exclusiv din piese existente pe piata intr-o formula usor de reprodus de catre oricine e interesat (si pasionat desigur) de subiect.
Ioan
#20
Postat 02 September 2010 - 02:34 AM
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 02 September 2010 - 02:35 AM
#21
Postat 02 September 2010 - 10:54 AM
pe benzina care face fum si zgomot si e plin de piese; de vreo doi ani cautam sa iau ceva cu propulsie electrica; am gasit si scuter dar costa cam mult si era foarte greu (120 kg); pina la urma cu mopedul ma descurc foarte bine; cu bateria de 5.5 kg greutatea lui totala este de 35 kg; se misca foarte bine; acum astept o baterie de 36V 20AH (7.5 kg) care imi va mari autonomia pina la 70-80 km;
ideea de a construi un vehicul cu trei roti (ecumbent) cum am vazut aici (in partea de jos a paginii)
mi se pare putin cam bizara; e un vehicul destul de mare - ocupa loc mult - si parca nu m-as vedea mergind cu asa ceva; pozitia aproape orizontala printre masini nu e prea buna; in plus nu cred ca e nevoie de un vehicul care sa mearga cu viteza prea mare; mai mult de 35 kmh inseamna consum de curent mare si riscuri pe masura;
mopedul merge maxim 30 kmh, de obicei in jur de 25 kmh;
l-am cumparat de la cineva tot de pe acest forum: aici
singura problema este ca nu prea merge sa pedalezi la el; are pedalierul de diametru mic, nu are pinioane la roata din spate si arata putin a scuter; din aceasta cauza vreau sa fac si bicicleta; am avut ceva discutii cu citiva biciclisti pe pistele de pe Kiseleff;
#22
Postat 02 September 2010 - 08:19 PM
#23
Postat 02 September 2010 - 11:48 PM
dan_mitea, la Sep 2 2010, 03:34 AM, a spus:
noutatea ar fi ca se si foloseste, nu numai ca se gaseste. Poate exagerez. Scopul nu e noutatea (exceptand cazul cand vrei sa patentezi) ci sa oferi o alternativa... care deocamdata nu e perceputa ca alternativa ci doar ca excentricitate sau oricum ceva periculos, un fel de bungee-jumping cu motor.
#24
Postat 03 September 2010 - 12:20 AM
Ce li se poate reprosa e pozitia cam joasa, dar asta nu-i obligatorie, de ex. flevobike este destul de inalta ca sa vezi si sa fii vizibil.
http://www.flevobike.nl/images/stories/nieuws/thumbnails/thumb_greenmachine-waalkade.jpg
Aceasta postare a fost editata de ctotth: 03 September 2010 - 12:24 AM
#25
Postat 03 September 2010 - 03:18 AM
Eu stiu asa, dar poate ma insel, nu ar fi prima data, piesele de schimb, insumate, sunt mai scumpe decat produsul insusi. Daca voi aduceti componentele de afara, de ce credeti ca ceea ce experimentati voi ar fi substantial mai ieftin decat tot produsul adus tot de acolo? Daca nu este mult mai ieftin, de ce credeti ca va schimba, semnificativ, piata?
Daca aduceti un element novator major, se schimba situatia. Dar, din pacate, la design s-a cam facut totul, motorul, controlerul se apropie de 90-95% de randament. Inca un procent, doua nu va schimba nimic. Singurul lucru care tine in loc propulsia electrica este acumulatorul. Dar aici, iarasi din pacate, sunt necesare cunostinte de premil Nobel si, plusez, finantare de sute de milioane de dolari.
PS. Referitor la patul pe roti. L-am vazut mergand si parea cam instabil. Pozitia nu prea iti permite sa pastrezi o linie dreapta. Daca ii pui si caroserie, cum pui picioarele, repede, pe sol, la un stop sau la ceva neprevazut aparut in fata? Unde pui ca, vara, anotimpul acestui vehicul, te vei coace in cutia de conserve. Parca tot un triciclu pare mai bun in trafic. Dar pierde avantajul de a fi parcat usor, a se strecura, etc.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 03 September 2010 - 03:24 AM
#26
Postat 03 September 2010 - 06:58 PM
Citeaza
Pai un LiFePO4 de 48V*20Ah tine cel putin 60km, fara pedalare. Ce-i de reprosat? Preturile coboara si la 600USD in state fara transport - nu stiu ce preturi sunt in china. Suporta 1200 incarcari. Asta ar insemna costuri de 1USD / 100km uzura bateriei, plus 1RON consum de curent sa incarci de 2 ori acumulatorul. Pack-ul de 10kg poti sa-l iei seara in casa la incarcat, nu e nevoie de priza pana in parcare. Mie mi se pare rezonabil.
Ma refer la un vehicul usor pentru o persoana cu masa totala (cu pilot cu tot) de vreo 150kg
Aceasta postare a fost editata de ctotth: 03 September 2010 - 07:07 PM
#27
Postat 03 September 2010 - 08:07 PM
Nu stiu altii dar eu nu ma vad carand 10kg in fiecare seara/dimineata,mai ales cand sunt grabit ori vreau sa ma relaxez nu sa fac "gorilla arm"...
Sa nu se inteleaga ca sunt impotriva acestui proiect, ba chiar l-as sustine. Dar nu vad elementul genial. Fara el esecul este garantat.
#28
Postat 03 September 2010 - 10:36 PM
Noutatea (fata de scuter) ar fi ca ai avea un vehicul care
1. e mai confortabil pe ploaie,
2. te protejeaza mai bine in caz de accident ,
3. face mai putin zgomot
4. polueaza mai putin
Fata de bicicleta se aplica doar 1 si 2.
Pana acum nu am vazut nimic de genul asta nici bi/tri-ciclete recumbent, nici biciclete electrice, nici triciclete carosate in Bucuresti. Noutatea ar fi ca le-as vedea pe strada, nu pe internet sau cand vizitez Amsterdamu.
A, poti sa le cumperi din vest, ok, dar ai vazut ce preturi sunt, 5500EUR pentru un velocab 9500 pentru un Go-one. O noutate ar fi sa le faci mai accesibile, poate in forma de kit.
Nici Logan nu a inventat nimic fundamental, n-are nici roti ovale si nu-s mai multe de patru, totusi a fost o noutate de succes pe piata automobilelor in Europa
#29
Postat 04 September 2010 - 02:07 AM
Personal nu am niciun interes legat de acest proiect , dar as vrea sa ridic cateva probleme din punct de vedere stiintific , logistic , de mediu etc. pe care le ridica un vehicul electric.Primul lucru ar fi sa plecam de la teorie , adica cata energie ar avea nevoie un vehicul care cantareste 150Kg , se deplaseaza pe teren orizontal cu 60Km/h(16.6 m/s) timp de o ora.Am sa dau formulele care ne dau consumul de energie:
Pt=Pg+Pa+Pd+Pac unde Pg=Puterea consumata pentru invingerea fortelor de gravitatie din lagare;Pa=Puterea consumata pentru invingerea fortelor aerodinamice;Pd=Puterea pentru acoperirea diferentelor de nivel (o vom considera=0 pentru simplificare);Pac=Puterea necesara accelerarii(o vom considera 0 pentru ca nu apare decat in faza de accelerare).
Pt=m*g*miu*v+1/2*ro*v^3*c*s+0+0=150*9.81*0.02*16.6+1/2*1.25**16.6^3*0.5*0.5+0+0=1203Wh.Aceasta este puterea minima necesara pentru a mentine un vehicul cu masa totala de 150 kg la o viteza constanta de 60km/h , la o sectiune transversala s de 0.5m^2 , la o densitate a aerului ro de 1.25 kg/m^3 , cu un coeficient de frecare in rulmenti miu de 0.02 si un coeficient aerodinamic c de 0.5 (in practica lucrurile pot sta si mai rau).
Daca vom folosi o baterie 48V*20Ah ar rezulta o putere teoretica de 960 Wh ; dar cum o baterie nu poate fi descarcata fara ai afectata durata de viata mai mult de 70...80% rezulta deci o putere disponibila de maxim 768 Wh.
La asta ar mai trebui adaugat randamentul motorul electric care la puteri mici nu este prea grozav (cel mult 60...70%).
O astfel de baterie ar produce o putere utila de cel mult 537Wh.
Din toate aceste calcule rezulta necesitatea a cel putin 2 baterii mentionate , ori o reducere de viteza probabil la 40Km/h , ori o reducere corespunzatoare a distantei de deplasare.
Vehicule electrice s-au construit de cel putin 100 ani.Propulsia electrica este un domeniu delicat si a fost rezolvata doar in
transportul pe calea ferata , transportul in comun.Acumulatorii sunt cheia propulsiei electrice.In speta acumulatorii cu litiu sunt cei mai studiati dar a nu se uita problemele:
-Rezervele cunoscute insumeaza 30 milioane de tone , iar jumatate din rezerve se concentreaza in 3 tari in ordine descrescatoare (Bolivia,Chile,Argentina).Prima tara este cu probleme iar concentrarea intr-un numar mic de tari aduce riscul formarii unui cartel.Ideea ca in Afganistan ar fi mari rezerve mai trebuie si dovedita prin cercetari geologice indelungate.
-Litiul mai este utilizat la acumulatorii pentru telefonia mobila , aliajele AlLi folosite in industria aerospatiala si probabil in viitor la centralele de fuziune nucleara.
Dupa cum se observa litiul are nenumarate utilizari iar rezervele cunoscute sunt mici si concentrate in cateva tari.
Conform unor studii daca toate autovehiculele(fara a lua in calcul aparitia de noi masini sau inlocuirea celor uzati) ar folosi numai baterii cu litiu ar fi necesar cam 60% din rezervele cunoscute lucru inacceptabil.Toate aceste lucruri ar duce in timp la cresterea masiva a pretului la litiu.Din acest motiv studiile se concentreaza pe masini hibride si pe cresterea puterii specifice a acumulatorilor.
In legatura cu propulsia pur electrica la inceputul anilor 90 s-a facut un studiu in Franta legat de poluarea acestor vehicule.
Rezultatul a fost socant , rezulta ca masinile electrice la aceeasi putere cu cele pe benzina ar fi de 2 ori mai poluante.
Am sa explic fenomenul:
-Majoritatea curentului electric la nivel mondial este produs in termocentrale pe carbune la un randament mediu de 33%.
-Pierderile din retelele electrice ,in transformatoare ,in sursele de alimentarea ale acumulatorilor ,in baterii , in motoarele electrice ale vehiculelor ar duce ca randamentul de folosire al curentului electric sa fie doar de 17%(comparativ 28...30% randamentul motoarelor moderne cu aprindere electrica).Asta ar duce la eliminarea poluarii din orase si ar muta-o la termocentrale.
Poluarea masinilor electrice nu tine de ele ci de modul in care se obtine energia electrica.Actualmente putine tari isi pot obtine energie electrica majoritar din surse nepoluante.Acestea ar fi:Norvegia,Brazilia,Canada.
Nu as vrea sa sperii dar cercetarile in domeniu sunt costisitoare si de durata si nu se bazeza 100% doar pe baterii cu litiu.
Nu stiu cati cunosc ca studii importante se fac pe ultracondesatoare.
Chiar daca puterea specifica este momentan doar de 5% din cea a acumulatorilor cu litiu modele de laborator au obtinut puteri specifice = cu cele ale acumulatorilor cu plumb.
Marele avantaj al ultracondesatorilor este ca sunt mult mai ieftini se pot incarca si descarca in intervale de ordinul secundelor , suporta pana la 300.000 cicluri incarcare/descarcare si sunt facute din materiale accesibile.
Sunt proiecte care folosesc ultracondesatorii in paralel cu acumulatori cu litiu la masini hibride sau electrice , pentru recuperarea energiei de franare si in faza de demarare pentru protectia acumulatorilor principali.
Aici am expus doar problema propulsiei , o alta problema ar fi legata de reducerea greutatii prin folosirea materialelor pe baza de carbon sau a aliajelor de aluminiu.
As vrea sa remarc ca folosirea materialelor pe baza de fibra de sticla este foarte greu de realizat deoarece nu cred ca se pot obtine grosimi mai mici de 3mm(ar nevoie de maxim 2mm).Studiile facute pentru un astfel de material (GLARE) in industria aviatica se face de fapt laminand alternativ foi subtiri de duraluminiu si fibra de sticla , lipite impreuna.
Nu as vrea sa par Gica Contra dar astea sunt o parte din problemele pe care le intampina cei care vor sa fabrice un vehicul electric.Am sa ma scuz anticipat daca am taiat din elanul celor care cred intr-un astfel de proiect.
#30
Postat 04 September 2010 - 04:07 AM
As puncta ca, teoria conspiratiei, este nefondata. Daca o idee este buna se impune. Locomotiva cu abur, etc, etc, balcoanele inchise, etc. Va rog sa va amintiti ca, pe vremea odiosului, nu era voie sa inchizi un balcon. Dar toti au facut-o. De ce? Era un lucru bun, chiar daca foarte scump si ilegal. Cate automobile electrice, centrale eoliene, panouri solare, etc, ati vazut? De ce? Fiindca aceste solutii, inca, sunt in faza copilariei. Cand automobilul electric va fi rentabil, piata va fi plina.
Apropos de Logan. Daca varianta cu benzina este un succes, cea electrica, cu pretul ei ridicol, va fi?
Si, ca sa inchei, v-as reaminti topicul generos:
http://www.rhcforum....topic=10145&hl=
16 pagini, aproape 60 000 de accesari. Cu ce rezultate? Singura actiune concreta, tot respectul, a fost al lui ctotth. Cu rezultate indoielnice. S-au vehiculat fel de fel de giumbuslucuri, inclusiv, cineva, scria ca, la el in batatura, perpetuum mobile funtioneaza.
Justi Capra, un geniu, un titan, a cochetat cu ideea unu vehicol usor. A facut si prototipuri exceptionale. A fost curtat de puternicii zilei si de firme de renume. Rezultate?
Nu vreau sa va necajesc, dar, cred, ca sansele de a face ceva vandabil sunt extrem de mici. Sper sa ma insel.